MY DEAR FOLLOWERS

Pages

Jumaat, 28 Mei 2010

GULAI IKAN KELI SALAI dgn PUCUK PAKU


Menu ni favorite bapa mertua dan suami saya , dulu memang pelik juga saya tengok ikan keli dimasak dengan pucuk paku tapi ini merupakan menu tradisional kampung suami saya . Sekarang ni bila dah selalu makan baru tahu specialnya menu ni . Cara nak masak menu ni tak susah sama je macam masak lomak cili api yang selalu saya buat n3 dalam blog saya ni.

Gulai ikan keli dengan pucuk paku

BAHAN-BAHAN :

12 ekor ikan keli salai
4 cawan santan pekat
3 batang serai- dititik
2 ikat pucuk paku
1 keping asam jawa


BAHAN DITUMBUK LUMAT :

10 biji cili api
2 inci kunyit hidup
Garam kasar secukup rasa

* kalau kurang kuah boleh la ditambah santan lagi

CARA MEMASAK :

Bersihkan ikan dan dipotong 2 dan di ketepikan dulu . Bersihkan sayur pucuk paku dan ambil daun dan bahagian batang yang lembut saja.

Masukkan semua bahan tumbuk dan serai yang dititik . Masukkan juga semua santan , sekeping asam keping .

Masak kuah sehingga hampir mendidih dan baru la dimasukkan ikan keli salai , garam dan sayur pucuk paku serta asam keping . Kacau kuah skejap dan boleh la dirasa garam jika kurang tambah lagi mengikut cita rasa masing-masing. Bila sayur pucuk paku dan masak serta ikan keli pun dah lembut boleh la ditutup api dapur.

2 ulasan:

  1. Sedapnya lauk ni....best2...jom singgah blog khas ikan keli...anyway saya follow blog yang best ni...lapar ja bila masuk blog ni... :) peace ya buddy...

    BalasPadam